Fandom

Yeni Wiki

Betik

67.038pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Betik nedir? < betik (yazılı şey)(kitap)(script) < gunlukbetik (gazete) < aylikbetik (dergi) < betikdizim (matba)

Edit

Edit

Ico libri.png Anlamlar

[1] Yazılı şey (kitap, mektup, tezkere, pusula vb.)
[2] (bilişim) Bilgisayar programlamada bir yorumlayıcı tarafından yorumlanarak işletilmesi gereken toplu iş dosyalarının ya da program dosyalarının tümüne verilen isim. "Script" olarak da anılmaktadır.

Nuvola apps bookcase2.png Örnekler

[1] "Kanılarımız, rengimiz, görüşümüz betikte belirecek."- H. Taner.

Betik nedir? tartışmaları[1] Edit

Alp Er Tunga'yla konuşurken ıssız acundan bahsetmiş gibi oluyorum bazı Türkçe karşılıklarda. Önyargı mıdır nedir bilemiyorum artık. Sanki daha iyi bir karşılık olabilirmiş gibi geliyor... bu, terminolojiye yerleşmiş bir karşılık mıdır?

Açıkçası bu anketle biraz olsun onu anlamaya çalışacağım. Sadece ben mi buna uzaylı gibi bakıyorum yoksa herkes bu şekilde mi?

Betik... Türkçe içerisine yerleştirilen demiyeceğim sanırım sıkıştırılan kelimeciklerden biri. Artık TDK türkçesimi demeliyiz Microsoft türkçesimi onu da bilemiyorum. Sırf kendi dilimi anlamadığım icin ingilizce windows kullanıyorum ben valla.. Seçimi evir seçeneğini görünce aklım oynamıştı.. Dediğin gibi soul galiba bu türkçe ve bizler uzaylıyız.

Bense evetin bu kadar çok olmasına çok şaşırdım, Bu arada bende hemen hemen hiç TR windows kullanmadım bir kaç defa denedim itiraf ediyorum ki beceremedim.

Bir defasında da KDE Türkçe kullandım MAndrake üzerinde oda felaketti Yani tek sorunu olan MS değil .

%36 evet cevabı var... Galiba sorun bizde... dur gidip bir arastirayim bakayim neymis bu betik.. Bu arada Mac'lerde betik eşzamanlayıcısı diye bişey vardı yanlış hatırlamıyorsam zaten MacOS türkçesine de hastayım delirtiyor beni...

Betik diliEdit

Betik dili, uygulamaları denetlemek için kullanılan bir programlama dilidir. Betikler doğrudan kaynak kodundan çalıştırılır.

İlk betik dilleri genelde yığın dilleri veya iş denetim dilleri olarak adlandırılırdı. İlk betik dilleri geleneksel düzenle, derle, bağla, çalıştır işlemlerini kısaltmak için yaratılmıştı.

Dış bağlantılar Edit

ar:لغة برمجة نصية
az:Skriptləşdirmə dili
en:Scripting language
fa:پردازه‌نویسی

BetikEdit

ekşiden

(bkz: kitap).

yazılı şey. örn: kitap,mektup, telgraf, pusula... "bu betiği ona verir misin ?"

zaten yazılı olan durumlar içinde kullanmak anlamsızdır. ancak kullanılmamasına dair bir uyarı yok. (betik kullanımına dair betik) bir tekrarlama hatasıdır. anlam bozukluğu yaratır.

örnek: ünvan betiği.

shell scriptin türkçesi olarak kullanılan sözcük.

nadir olarak tezkere anlaminda kullanilan kelime.

gunlukbetik (gazete), aylikbetik (dergi), betikdizim (matba) seklinde turevleri de olan ozturkce kelime. (olmayanaergi, 22.02.2004 01:43)

her türlü script için kullanılan -ama kimin kullandığı pek belli olmayan- sözcük.

elbet gönlümüzden geçen, türkçe'nin bir bilim dili haline gelmesidir ve bu vakit almaktadır ve dahi almaya devam edecektir, ancak bunun sallama sözcüklerle olamayacağını da bilmemiz gerekir.

-hacı, dün sabaha karşı bir betik çakmışım ki sorma!

+ nası yani? bettin mi?

- üff hem de süper...

bir kısım medyada batık olarak kote edilmiş kelime. hayırlısı olsun...

script, code kelimelerinin türkçe karşılığı olarak kullanmaktan zevk duyduğum kelime.

okuldan sonra betiklerle ilgisini kesenlerin çokluğuna takıldım. canım sıkıldı. canımın sıkıntısını giderecek bir araç aradım. buldum : betik.

özdemir asaf yuvarlağın köşeleri

eski türkçe (antik türkçe) kökeni "bitik" olan sözcük. "bitik" ise "bitilmiş" anlamındadır hâlen kullandığımız bir türkçe türetme ekinden yola çıkarak. "biti-mek" kökü ise "biçil-mek", "bıçakla yontulmak" (bıç-ak) anlamındadır ve göktürk alfabesinin taşlara yontulma özelliğinden gelir. kullandığımız türkçe'deki dirilişi ise 1800'lerin sonunda henüz ne cumhuriyet ne de tdk kurulmadan önce başlayan dilde özleşme hareketi sonucunda olmuştur. ilk etapta yalnızca "mektup" anlamında kullanılmaya çalışıldıysa da kimi dönemin aydınlarınca, pek tutulmadı anlaşılan ki hâlâ "mektup demeye devam ediyoruz.

mozillada betik cevap vermiyor şeklinde karşınıza çıkabilir. scriptlerle ilgili bir sorun var galiba ama hadi hayırlısı.

(bkz: imgesel betim pembeliği)

bu sayfadaki bir betik meşgul ya da artık yanıt vermiyor olabilir. isterseniz betiği şimdi durdurabilir, isterseniz sürecin tamamlanmasını görmek için bekleyebilirsiniz.

betik: http://neic.usgs.gov/js/easytoggle.js:30

[]bir daha bana sorma.

"öztürkçeci" olma iddiasındaki bazı kendini bilmezler tarafından "kitap" kelimemizin yerine koyulmaya çalışılan uyduruk kelimedir. kelimeleri kaynağına göre tasnif edip bir kısmına düşmanca saldırmak ve kendi kelimelerini dilden atmaya çalışmak garipliği sadece bize has bir şeydir herhâlde.

"kitap" yerine "betik" saçmalığını kullanmak çok yanlış. bugün "betik" kelimesini kullansanız anadolu'da yüzünüze garip garip bakarlar. "kitap" halis muhlis türkçe bir kelimedir. acaba bu güzel kelimeye neden düşman olur ki insanlar? "kitap", yüzyıllardır kullandığımız, atasözlerimize, deyimlerimize, şiirlerimize, türkülerimize velhasıl hem zihnimize hem gönlümüze işlediğimiz güzel bir kelimedir. bir tane "betik"li örnek bulup getirebilir misiniz?

"kitapsız" kelimesinin yerine "betiksiz" mi diyeceğiz? "kitaba el basmak" yerine "betiğe el basmak" mı diyeceğiz? "kitabına uydurmak" yerine "betiğine uydurmak" mı diyeceğiz? "hesap kitap yapmak" yerine "aritmetik betik yapmak" mı diyeceğiz?

peki yunanca'dan dilimize girmiş olan "liman" kelimesinin yerine ne diyelim? "afyon", "barut" gibi yüzlerce benzer kelimenin yerine de güya "öztürkçe"lerini mi bulalım? bulamazsak yeni kelime mi uyduralım?

kendi dilimize ait kelimelerin kaynaklarını sorgulayıp onları dilden atmak, yerlerine kimsenin anlamadığı, uyduruk kelimeleri yerleştirmek insanımızı kendi geçmişinden koparır, dilimizi zayıflatır; bizi de "ilerici" yapmaz.

"ulus", "kamutay" filan gibi uyduruk bir kelime değildir aslında, öz türkçe "bitig" sözcüğünden gelir. bitig sözcüğü de "bitimek" fiilinden türemiştir. hatta uygur dilinde "bitigçin" diye bir sözcük vardır ki yazan kişiyi tanımlar. bitig de "yazı" anlamına gelir. bir de benzer anlamı olan "bediz" sözcüğü vardır ama onun tam olarak neyi ifade ettiğini bilmiyorum, muhtemelen resim-yazıyı (çin alfabesi gibi) ifade ediyor. onun fiili de isimden türeyip "bedizlemek" oluyor.

betik, günümüzde "script" sözcüğü yerine kullanılıyor. yazılımcılar "script" sözcüğünü tercih etse de betik de anlam olarak hemen hemen aynı şeyi ifade ediyor. dolayısıyla dilimizde kullanılması gayet anlamlı, ama kitap yerine değil. kitap sözcüğü, dilimize gayet iyi bir biçimde oturmuş bir sözcüktür. yüzyıllardır türkçe'dedir ve "dili sadeleştirmek" adına, kanımca, dilden çıkarılması son derece anlamsız olur ki zaten başarılı da olamaz. dil yaşayan bir varlıktır. onu yaşatan da toplumdur, toplumun kabul etmediğini (kamutay gibi) dile sokamazsınız, unutmadığını (millet gibi) dilden çıkaramazsınız.

sözün özü (yahut velhasıl-ı kelam) bitig sözcüğünden günümüze betik olarak gelen sözcüğün türkçe'de yeri vardır. ama onu zoraki bir biçimde aslında ifade etmediği bir anlamı tanımlamak üzere kullanmak mümkün olmadığı gibi ayrıca saçmadır, anlamsızdır. kitap kitaptır, betik de betik. (protothyas, 19.08.2009 18:40)

eski uygurcada "bitig".

Çapraz Site Betik Saldırısı (XSS/CSS)Edit

Çapraz Site Betik Saldırısı (Cross Site Scripting Attack), betik kodları (script codes) kullanılarak yapılan bir saldırı çeşitidir. Saldırganın hedefi, sitede bulunan herhangi bir yere betik kodu (HTML, JavaScript, vs.) ekleyerek, kullanıcılara ait bilgileri çalmaktır. Saldırgan, istediğini yaptıracak olan betik kodunu kaynak siteye yerleştirmek ve ziyaretçilerin zararlı betiği kullanmasını sağlamak zorundadır. Bu yüzden "Cross Site" olarak adlandırılır. Bir örnek vermek gerekirse; Kullanıcıları sürekli çevrimiçi olma derdinden kurtaran çerez (cookie) ve sunucu tarafında oluşturulan oturum (session) dosyaları bu yöntemle rahatlıkla çalınabilirler. Çerezlerine sahip olduğunuz bir siteyi her ziyaret ettiğinizde, tarayıcınız sizin çevrimiçi bilgilerinizi çerez dosyanızdan alarak sunucuya iletir. Bu esnada saldırgan, sitede çalıştırdığı bir betik ile bu bilgileri kendine çekebilir. Daha ayrıntılı ama basit bir örnekle açıklayalım; isterseniz..

Arama seçeneği olan bir web sitesini ziyaret ettiğinizi varsayalım. Arattığınız tüm anahtar sözcükler aynı zamanda sitede görünmekte ve "Son Yapılan Aramalar" isminde bir bölümde gösterilmektedir. Web sitesinin sahibi, PHP kodlama konusunda acemi bir kişi, siz ise deneyimlisiniz. Yapılan aramaların ne olduğunu sitenin anasayfasına giren herkes görmektedir.

Eğer ki kodlayan kişi, girilen özel karakterleri süzdürmüyorsa, site büyük tehlike altındadır. Çünkü herhangi bir süzme veya denetim ortamının olmadığı sitede tüm özel bilgiler herkese açık vaziyettedir.

Yapmanız gereken "" yazarak sitenin bu kodları çalıştırıp çalıştırmadığına bakmaktır. Eğer çerez (cookie) bilgisi ekranda çıkarsa, bu sitede bir açık vardır. Burada girdiğimiz kod, bir JavaScript kodu olup, ekrana çerez bilgimizi basıyor.

Bu tarz bir durumla karşılaştığınızda istediğiniz HTML veya JavaScript kodunu girerek sitenin anasayfasını "DEFACE" edebilir hatta çerez dosyasını çalıp, içinden çıkan "HASH" i kırarak siteyi "HACK" bile edebilirsiniz.

Bu bir kodlama hatası ve açıktır. Bu sorunu çözmenin yolu HTML etiketlerini süzmekten geçmektedir. Uzman bir PHP programcısı bu hataya düşmez ancak, yeni bir programcı bu hataları sık yapar.

Temelde XSS bu mantıkla çalışmaktadır. Kendi betiğinizi karşıdakinin görebileceği şekilde sitede çalıştırmanız gerekir. Bazen süzme bile yapılsa bu betikler çalıştırılabilir. Bir çok "escape" fonksiyonu, "encoding" veya "tag"lardaki karakterlerle oynama yoluyla betikleri karşı tarafa geçirmek mümkün olmaktadır. Hatta bunun için basit bir etiketi bile yeterlidir. Joomla ve Çaraz Site Betik Saldırısı Joomla'da tüm özel bilgiler çeşitli süzgeçlerden sonra ve kısmen şifreleme ile kullanılır. Kullanılan bileşene, modüle ve uyumlu eke bağlı olarak sunucuda oturum bilgisi tutan ve çok sayıda çerez oluşturan Joomla'nın, oluşturduğu tüm çerezler ve oturum bilgileri çeşitli yetki seviyelerine sahiptir.

Ancak, Joomla tarafından önemine arz edilen üçüncü parti eklentiler ve diğer yazılımlar, güvenlik kurallarını ihmal edebilirler. Ziyaretçilerin ve sunucunun özel bilgilerini herhangi bir şifreleme ile güvenlik ortamına dahil etmeden doğrudan kullanabilir veya çerezler aracılığı ile kullanıcının bilgisayarına yükleyebilirler. Üstelik bu eklentiler Joomla'nın güvenlik önlemlerini de kısmen engelleyebilirler.

Eğer e-Ticaret ile ilgili bir Joomla siteniz varsa, tavsiyemiz sürekli güncellenmeyen üçüncü parti eklenti ve diğer yazılımları mecbur olmadıkça kullanmamanızdır. Kullandığınızda ise eklenti ile ilgili forumlarından ve destek sitelerinden güvenlik açıkları ile ilgili bilgileri dikkatlice takip etmenizdir.

Ziyaretçilerimize güvenli bir site sunmak için, Joomla'nın resmi eklenti ve kodları dışında kalan yazılımların açıklarını bulmalı ve ortadan kaldırmalısınız. Sitenizde bulunan tüm kodları göz önüne aldığınızda bazı açıkları farketmemiş olabilirsiniz. Bu durumda güvenlik yazılımı sunan firmaların araçlarını deneyebilirsiniz.

En fazla kullanılan güvenlik araçlarından birisine şu adresten ulaşabilirsiniz: https://chorizo-scanner.com (Üye olmanız gerekmektedir. Ücretsiz üyelik seçeneği bulunmaktadır.)

Also on Fandom

Random Wiki