Fandom

Yeni Wiki

Preveze deniz zaferi

67.038pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Preveze Deniz Muharebesi, 27 Eylül 1538 tarihinde Barbaros Hayrettin Paşa komutasındaki Osmanlı donanmasının Andrea Doria komutasındaki Haçlı donanmasını Adriyatik Denizi'ndeki Preveze Kalesi (Preveze) önünde yendiği bir deniz muharebesidir. Muharebe sonunda Akdeniz'deki askeri üstünlük Osmanlılar'a geçmiştir.

Osmanlı donanması, Barbaros Hayreddin Paşa'nın 1533'te Kaptan-ı Deryalığa atanmasına değin Akdeniz'de önemli bir varlık gösterememişti. 1538'de Ege'deki bir dizi adanın Venediklilerden alınması, Akdeniz'de ticari ve askeri çıkarları bulunan Avrupa devletlerini harekete geçirdi. Venedik, İspanya, Portekiz, Malta ve Papalık donanmalarından büyük bir haçlı donanması oluşturuldu ve Amiral Andrea Doria'nın komutasına verildi. Osmanlılara ait Preveze Kalesi’ni kuşatan Andrea Doria, Osmanlı donanmasının gelmesi üzerine Venedik egemenliğindeki Korfu'ya çekildi. Osmanlı donanması da 24 Eylül'de Arta Körfezine girdi. Ertesi gün Andrea Doria'nın komutasındaki Haçlı donanması Preveze'nin 2 mil kadar açığında demirledi. Osmanlı donanmasını 27 Eylül'de körfezden çıkaran Barbaros, daha üstün olan Haçlı donanmasını önce açık denizde savaşmaya zorladı. Andrea Doria Barbaros'un Akdenizdeki bütün Osmanlı donanmasını getirtmek için başta oyalama savaşı vereceğini sanıyordu çünkü Barbaros'un kendilerine oranla 3’te 1’lik bir donanmayla savaşacağını tahmin etmiyordu. Beklenmedik bu saldırı karşısında önce Santa Maura'ya çekilen Andrea Doria, 28 Eylül gecesi rüzgârın elverişli olmasından faydalanarak bir karşı saldırıya girişti. Muharebenin iyice yoğunlaştığı sırada, rüzgârın durmasıyla çekdiri türü gemilerden oluşan Osmanlı donanması üstünlük sağladı. Böylece Haçlı donanmasının çok sayıda refakat ve savaş gemisi çevirme harekâtlarıyla batırıldı. Büyük kayıplar veren Andrea Doria gece karanlığından yararlanarak savaş alanından uzaklaştı. Haçlı donanmasını izleyen Osmanlı donanması daha sonra Preveze önlerine döndü. I.Süleyman, Barbaros'a büyük ödüller vermiş ve kaptanıderyalığı bahşetmiştir. Papalık, Venedik, Ceneviz, Portekiz, İspanya, Malta, Avusturya’nın oluşturduğu 600 parçalık donanmaya karşı Osmanlı donanması sadece 120 çektiriden oluşmuştu. Barbaros Hayrettin Paşa, Tunus’u alarak üs olarak kullanmıştır. Bundan rahatsız olan Şarlken, Tunus hükümdarının yardım çağrısı üzerine Andrea Doria komutasındaki haçlı donanmasını hazırlatmıştır. Bu donanma ile Tunus’u geri almıştır. Bunun üzerine Mora yakınlarındaki Preveze körfezinde iki ordu karşılaştı. Çektirilerin hız ve çevikliğinden yararlanan Barbaros Hayrettin Paşa, Haçlıları yenerek Mora ve Dalmaçya kıyılarındaki kaleleri fethetmiştir.

Dosya:Fleet Configurations at the Battle of Preveza in 1538.jpg

Şablon:Osmanlı-savaş-taslak

Preveze deniz zaferi
Dosya:Preveze.JPG
Ressam Osman Nuri'nin Preveze Deniz Muharebesini canlandıran tablosu
Tarih 27 Eylül 1538
Bölge Preveze Adriyatik Denizi
Sebep
Sonuç Kesin Osmanlı zaferi
Taraflar
20px Venedik Cumhuriyeti

20px İspanyol İmparatorluğu
22px Papalık
20px Ceneviz Cumhuriyeti
22px Malta Şövalyeleri

22px Osmanlı İmparatorluğu
Kumandanlar
20pxAndrea Doria
22pxMarco Grimani
20pxVincenzo Capello
22pxBarbaros Hayreddin Paşa
22pxSeydi Ali Reis
22pxSalih Reis
22pxTurgut Reis
Güçler
462 kadırga,
140 parça,
2.500 top,
60.000 asker
122 kadırga,
160 top,
20.000 asker

ar:معركة بروزة de:Seeschlacht von Prevesa el:Ναυμαχία της Πρέβεζας en:Battle of Preveza es:Batalla de Preveza fr:Bataille de Prévéza it:Battaglia di Prevesa ja:プレヴェザの海戦 ko:프레베자 해전 pl:Bitwa morska pod Prevezą pt:Batalha de Preveza th:ยุทธการพรีเวซา

Also on Fandom

Random Wiki