Fandom

Yeni Wiki

Türk Patent Enstitüsü Başkanlığı

67.082pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Patent tescili kurumudur. Bizden farklı olarak ABD de başkanlık yerine departman olarak ticaret bakanlığı konseptinde ele alınmaktadır.

TarihçeEdit

Ülkemiz, sınai haklar alanında dünyada ilk düzenleme yapan ülkelerdendir. Ülkemizde sınai mülkiyete ilişkin düzenlemeler, ilk olarak başlangıcı 13.-14. Yüzyıllara dayanan "ahilik müessesesi" içinde yer almaktadır. Ahilik sistemi Batıdaki lonca sisteminden farklı olarak buluşa dayanmakta, böylece yenilikçilik teşvik edilmektedir. Ahilik sistemine göre esnaf birliği kurmak için yeni bir ürün geliştirmek ya da teknolojide bir yenilik ortaya koymak gerekmekteydi. Geliştirilen yenilik için günümüzde patentlerde olduğu gibi bir tekel hakkı verilmekteydi. Yeni tekniği geliştiren ve uygulayan esnaf birliğinin başına "Pir" denilmekteydi. "Pir'e" verilen fikri hak, sadece sınırlı bir bölgede geçerliydi ve yeni ustalar yetiştirmesi şartıyla verilirdi. Farklı bir bölgede o ürünü veya tekniği kullanmak ise mümkündü.

Ülkemizde sınaî mülkiyet alanındaki Avrupa ile banzer hukuki düzenlemeler, 1870'li yıllara kadar uzanmaktadır. 1871 tarihli "Eşya-i Ticariyeye Mahsus Alamet-i Farikalara Dair Nizamname" ve 1879 tarihli "İhtira Beratı Kanunu" marka ve patent konularında ülkemizdeki yasal korumanın temelini teşkil etmektedir. Bu düzenlemeler ile Türkiye, sınaî mülkiyet haklarında koruma sağlayan ülkeler arasında ilk sıralarda yer almaktadır.

Cumhuriyetin ilk yıllarında da sınaî mülkiyet haklarının korunmasına önem verilmiş ve "Sınaî Mülkiyetin Korunması için Uluslararası Bir Birlik Oluşturulması Hakkındaki Paris Sözleşmesi'ne 1925 yılında katılım sağlanmıştır.

1965 yılında 551 sayılı "Marka Kanunu"nun yürürlüğe girmesi ve 1976 yılında "Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatı (WIPO) Kuruluş Anlaşması"na katılım, Türkiye'de sınaî mülkiyet hakları koruması alanındaki önemli adımlar arasında yer almaktadır.

24 Haziran 1994 tarihinde, 544 sayılı Kanun Hükmünde Kararname (KHK) ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığına bağlı, idari ve mali özerkliğe sahip Türk Patent Enstitüsü'nün (TPE) kurulması, sınaî mülkiyet hakları alanında bir dönüm noktası olmuştur. 544 Sayılı KHK'nın günümüz koşullarına uyumlu hale getirilmesi ve kanunlaştırılması amacıyla 19 Kasım 2003 tarihinde "5000 Sayılı Türk Patent Enstitüsü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun" yürürlüğe girmiş bulunmaktadır.

TPE'nin temel amaçları;Edit

  • Türkiye'nin teknolojik ilerlemesine katkıda bulunulmak,
  • Ülke içinde serbest rekabet ortamının oluşmasını ve araştırma-geliştirme faaliyetlerinin gelişmesini sağlamak üzere sınaî mülkiyet haklarının tesisi ile korumanın sağlanmak,
  • Sınaî mülkiyet haklarına ilişkin yurt içi ve yurt dışında var olan bilgi ve dokümantasyonu kamunun istifadesine sunmak, olarak belirlenmiştir.

Türkiye'nin, "Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) Kuruluş Anlaşması" ve eki "Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Hakları Antlaşmasından" (TRIPS) ve Avrupa Birliği ile Gümrük Birliği'nden kaynaklanan yükümlülüklerini yerine getirmesi amacıyla, TPE öncülüğünde patent, marka, endüstriyel tasarım ve coğrafi işaretler alanlarında reform niteliğinde kanun hükmünde kararnameler oluşturulmuştur.

1994'ten günümüze kadar geçen dönem içinde 11 uluslararası anlaşmaya taraf olunmuştur. Ülke çapında güçlü bir sınaî mülkiyet sistemi oluşturulması amacıyla ihtisas mahkemeleri kurulmuş, sistemin kullanıcılarına yönelik verilen eğitim ve düzenlenen tanıtım faaliyetleriyle kamunun bilinçlendirilmesine yönelik önemli çalışmalar yürütülmüştür.

Ayrıca, uluslararası anlaşmalara taraf olunması nedeniyle gerekli olan ve uygulamadan doğan sorunları gidermeye yönelik mevzuat değişiklikleri de bu dönem içerisinde gerçekleştirilmiştir.

Son yıllar ise TPE'nin yurt içinde ve uluslararası ilişkilerde dışa açıldığı, tanıtım ve kurumsal gelişme alanlarında büyük ilerleme gösterdiği, bunların yanında iş hacminde de büyük artışların gerçekleştiği bir dönem olmuştur.

Enstitü Üst YönetimiEdit

Yönetim KuruluEdit

  • Prof. Dr. Habip Asan Enstitü Başkanı ve Yönetim Kurulu Başkanı Türk Patent Enstitüsü
  • Doç. Dr. Yüksel Birinci Enstitü Başkan Yardımcısı ve Yönetim Kurulu Üyesi Türk Patent Enstitüsü
  • Mustafa Dağüstü Yönetim Kurulu Üyesi (Bakanlık Müşaviri) Maliye Bakanlığı
  • Yavuz Şahin Yönetim Kurulu Üyesi (1. Hukuk Müşaviri) Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
  • Mustafa Kökçam Yönetim Kurulu Üyesi (Müsteşar Yardımcısı) Adalet Bakanlığı
  • Doç. Dr. Bahadır Erdem Yönetim Kurulu Üyesi (İ.Ü. Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi) Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
  • Fehmi Kara Yönetim Kurulu Üyesi (Özel Sektör Temsilcisi) Sanayi ve Ticaret Bakanlığı

Teknoloji ve Tasarım dersi portalıEdit

Türk Patent Enstitüsünün Teknoloji ve tasarım dersine destek vermek için oluşturduğu portal için ziyaret ediniz.

İletişimEdit

  • Adres: Hipodrom Caddesi No:115 (06330) Yenimahalle / ANKARA
  • TPE Santral :(0 312) 303 10 00
  • Enformasyon Faks:(0 312) 303 11 73
  • İnteraktif Bilgilendirme Sistemi : (0 312) 303 1 303
  • E-posta:Genel sorularınız için info@turkpatent.gov.tr

Dış linklerEdit

Also on Fandom

Random Wiki